Innovativ sökmotoroptimering

 

Sökmotoroptimering är ett område i ständig förändring som kräver innovation, kreativitet och nytänkande för att man ska lyckas på nätet. Om du inte har minsta aning om vad vi pratar om så handlar det om att nå framgångar i webbsök - att din sida hamnar tillräckligt högt upp i listan, t.ex. hos Google, Bing eller Yahoo, när någon söker på en viss fras i sökmotorn. Målet är förstås att personen sedan klickar på din länk och hamnar på din hemsida.

 

Många tror att SEO (Search Engine Optimization - den engelska förkortningen för sökmotoroptimering) går ut på att lägga upp sidor med mängder av sökord (keywords) och länkar som skickar trafik till din sida eller att kommentera på varenda sida och blogg där ute för att sprida länken till din sida till så många som möjligt. Den sortens metoder fungerade för ett antal år sedan, men sökmotorerna har blivit smartare sedan dess och straffar idag den som försöker utnyttja såna knep.

 

Bli sedd och fortsätt synas på nätet

 

För den som driver ett seriöst företag och vill få in nya kunder är kan det vara katastrofalt att få sin rankning sänkt på grund av att man har använt den typen av fusk för att komma upp i listan. Blir man en gång straffad är det svårt att ta sig upp igen. Därför är det viktigt att man använder sig av hållbara strategier och helst tar hjälp av ett kunnigt SEO-företag om man vill nå riktigt bra resultat.

 

Vad är då hållbara strategier? Sökmotorerna tittar idag mycket på relevans och delvis också på nyhetsvärde. Med relevans menas att din sida måste innehålla bra information om det ämne som den handlar om. Det ska vara läsbart för både människor och maskiner och vara aktuellt. Med nyhetsvärde menas att din sida hålls uppdaterad och även att andra visar intresse för den. Det kan till exempel handla om att en facktidskrift på ditt område länkar till din sida när du har presenterat en ny produkt eller tjänst i ett pressmeddelande.

 

Hög konkurrens kräver innovativa grepp

 

I vissa branscher är konkurrensen givetvis högre än andra och då måste man vara mer innovativ. Det gäller ofta att arbeta på flera fronter med en kombination av en bra hemsida, smart utnyttjande av sociala medier, aktiv kommunikation med auktoriteter i din bransch och väl utvalda nyckelord som attraherar kunder som faktiskt kontaktar dig för att köpa dina tjänster eller produkter.

 

Med ett redan fullspäckat schema kan det vara svårt för den som är företagare att hinna med att jobba aktivt på den digitala marknadsföringen. Det räcker inte längre att lägga upp en hemsida och hoppas på att någon hittar den. Man måste aktivt jobba på att få upp rankningen i sökmotorerna och att sedan bibehålla den. Om du jobbar i en konkurrensutsatt bransch finns det ett som du kan vara säker på och det är att dina konkurrenter kommer att kämpa för att slå din placering så att de kan roffa åt sig dina kunder. För att bygga upp en svårslagen strategi som håller dig uppe i toppen i flera år framöver är det bättre att lägga ut den uppgiften på en specialist som bevakar dina intressen - en SEO-byrå.

 

Sökmotoroptimering med unika metoder

 

Defiso Media AB är en SEO-byrå i Stockholm som ligger i framkant när det gäller innovativa metoder för sökmotoroptimering. De använder sig av unika grepp som har visat sig ge riktigt bra resultat för ett stort antal kunder. Ett flertal av dem har nått förstaplatsen hos Google och det här är resultat som håller i längden - inte bara snabbt upp på förstaplatsen och sen platt fall efter några veckor igen.

 

Som de själva säger i en intervju med Dagens Analys är metoderna så effektiva att det är lätt att se hur andra företag i SEO-branschen försöker kopiera dem. Men givetvis ligger det en hel del mer jobb bakom än det som andra lätt kan se utifrån. Här handlar det om genomtänkta strategier som anpassas till varje kund för att uppnå de resultat man är ute efter.

 

En annan kul grej vi gärna nämner är att Defisos vd Karlos häromsisten träffade på Stefan Löfven, det nya Innovationsrådets ordförande, ute på stan! Karlos passade på att ta en selfie och skrev ihop lite tips om hur statsministern skulle kunna utnyttja sökmotoroptimering för att nå ut till fler på nätet. Även om regeringen är rätt bra på att representera sig på webben finns det en hel del de skulle kunna göra för att nå ut till ännu fler med relevant och aktuell information på en mängd viktiga teman.

21 jan 2016